اعلان 1 اعلان 1 اعلان 1 اعلان 1 اعلان 1 اعلان 1


خيال الضل

الموضوع في 'ملتقى إستراحة الأعضاء' بواسطة الاطلال, بتاريخ ‏2011-04-11.


  1. الاطلال

    الاطلال تربوي جديد عضو ملتقى المعلمين

    6
    0
    0
    ‏2011-03-05
    فني
    خيال الضل

    من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

    نُط على: استكشاف, تدوير
    [​IMG] [​IMG]
    نموذج حديث لخيال الضل


    خيال الضل أو " طيف الخيال ". كان من وسايل الترفيه في مصر في العصر الأيوبي و المملوكي وده كان عباره عن عرض بعرايس جلد مربوطه فى عصيان بيحركها راجل فنان محترف إسمه " مخايلى "، ورا ستاره بيضه مشدوده ومتسلط عليها نور لمبه من ورا، فالناس كانوا بيتفرجوا على خيال العرايس وهى بتتحرك. خيال الضل كان من أهم الفنون الشعبيه و طريقة التسليه المفضله عند الناس وكات تمثلياته بتعبر عن أوضاع إجتماعيه وإقتصاديه وسياسيه وتاريخيه بإسلوب بسيط فيه ضحك وفرفشه. أشهر كاتب للتمثليات دى كان ابن دانيال وده كان من الناس اللى هربت من هوجة المغول، وجه من الموصل على مصر وهو صغير سنة 1267 أيام السلطان بيبرس و إتمصر و عاش فيها بتاع أربعين سنه. التمثليات دى كات إسمها " بابات " ،و كات فيها شخصيات مشهوره زى عجيب الدين الواعظ، و عواد الشرماط، و ناتو السودانى، و مبارك الفيال، و أبو العجيب صاحب الجدى، وغيرهم [1]، وكان بيطلع فيها كمان حيوانات وطيور زى الخرفان والتيران والديوك. العروض كات بتتعمل في الأفراح و حفلات الختان و في الأماكن العامه زي الجناين و المسارح و في بيوت الأكابر اللي كانوا بيجيبوا المخايليه يحيوا السهرات . العثمانيين أعجبوا بخيال الضل و نقلوا مخايليه مصريين كتار على استنبول عشان يعرضوا مسرحياتهم هناك على الناس.
    إستمرت عروض خيال الضل في مصر لغاية بدايات القرن العشرين. في القرنين 19 و 20 حسن القشاش، و الشيخ سعود، و الشيخ علي النحلة كانوا من أشهر المخايليه في مصر [2] ، و فى العصر الحديث كان فيه برضه عروض و اشهر مخايليه عملوها هما حسن خنوفه و النمر.
    جنب خيال الضل كان فيه كمان عروض الأراجوز فى أواخر العصر المملوكى.
    فى سنة 2003 أسس الدكتور نبيل بهجت " فرقة ومضه " اللى بتهتم بإستمرارية التراث الشعبى المصرى زى خيال الضل و الاراجوز و الحكواتيه.​